E-learning dla nowego pokolenia

Tak było

Niektóre kwestie nie zmieniają się od pokoleń. Tak było ze szkolnictwem. W modelu znanym od 200 lat dzieci siedzą w klasie a nauczyciel wykłada przy tablicy. One zapisują coś w zeszytach a na kolejnych zajęciach są odpytywane. W ten sposób państwo tworzyło przewidywalne i posłusznie społeczeństwo. Nie wykorzystywano pełnego potencjału tych ludzi.

Niedawno zauważono, że nawet dorośli studenci uczą się w ten sam sposób. Pamiętam jak mi to przeszkadzało na studiach. Równocześnie czesne za naukę w najbogatszy krajach, na najlepszych uczelniach, ciągle rośnie chociaż metody nauczania nie zmieniają się. Tylko, że spłacenie obecnych kredytów na studia przestaje być możliwe. Mówi się nawet o bańce na rynku kredytów studenckich. Chyba czas na zmianę i ona powoli nadchodzi.

Nauka wszędzie

Obecnie coraz więcej ludzi rozumie, że nauka nie ogranicza się do szkoły i uniwersytetu. Sami mogą szukać praktycznej, sprawdzonej wiedzy pochodzącej od ekspertów i korzystać z niej kiedy chcą.

Do tego dochodzi możliwość wykorzystania e-learningu nie tylko do samego pozyskania wiedzy, ale też do jej utrwalania podczas ćwiczeń i sprawdzenia podczas testów.

A może koegzystencja?

Czasami pojawia się pytanie czy jest tu miejsce na koegzystencję to znaczy jak łączyć stare z nowym. Sądzę, że jest to możliwe.

Wyobraźmy sobie szkolenia w ramach e-learningu wsparte ćwiczeniami. Oddzielnym zupełnie luksusowym produktem będzie spotkanie z ekspertem twarzą w twarz. Tego typu usługi na rynku szkoleniowym staną się normą, podobnie połączenie różnych form przekazywania wiedzy na uczelniach. Oczywiście pewną formą pośrednią będą sesje Q&A dla małych grup.

Pamiętajmy również o tym jak tego typu działania ułatwiają chętnym dostęp do wiedzy. Wcześniej wielkie biblioteki, najlepsi eksperci, wielcy naukowcy i wykładowcy byli dostępnej dla nielicznej elity w dużych ośrodkach. Teraz wiedza staje się bardziej dostępna niezależnie od miejsca zamieszkania.

Gdzie stosować?

Firmy szkoleniowe są naturalnym zainteresowanym e-learningiem z uwagi na to że już zajmują się nauczaniem, mają klientów i szukają sposobu na poszerzenie oferty i znalezienie nowych klientów np. w małych ośrodkach gdzie te firmy nie prowadzą szkoleń.

Poza tym ciekawe wydaje się dodawanie materiałów do pobrania, zorganizowanie sesji Q&A czy też sprawdzanie wiedzy dzięki przeprowadzanym testom. To też ułatwia ustalenie, które partie materiału są lepiej przyswojone.

Firmy szkolące swoich pracowników a więc stosujące onboarding, szkolenia produktowe, doszkalanie pracowników. Będą chciały zachęcać specjalistów do dołączenia do nich z uwagi na benefity w postaci szerokiego wachlarza szkoleń online.

Powstaje możliwość tworzenia ścieżek wiedzy dla pracowników. Nie tylko zdobędą wiedzę przydatną także u kolejnych pracodawców, ale też zobaczą jakie możliwości rozwoju stoją przed nimi tutaj.

Uczelnie muszą odpowiedzieć na zarzut, że przekazywana przez nie wiedza jest niepraktyczna i nie przygotowuje młodych ludzi do dzisiejszego rynku pracy . Stąd też pomysły kursów online mających nauczyć konkretnych umiejętności oraz wykorzystanie prestiżu uczelni np. MIT do zainteresowania proponowaną przez nich wiedzą ludzi z całego świata. W ten sposób uczelnie mogą nadal pozostać przydatne, znaleźć dodatkowe źródło dochodów i odświeżyć swój wizerunek.

Ambitni

Osoby prywatne szukające praktycznej wiedzy, to na ogół studenci i pracownicy doświadczeni 40+ chcący utrzymać swoje stanowisko pracy.

E-learning pozwoli takim osobom bardziej kompleksowo spojrzeć na swoją karierę. Teraz prywatnie oraz u kolejnych pracodawców mogą zdobywać, poprzez e-learning, nowe kompetencje, utrwalać dotychczas posiadaną wiedzę lub ją uaktualniać. Poza tym szukają tego co prawnicy nazywają kazusami a inni case czyli przykładów wziętych z życia a nie teoretycznych wymyślonych na potrzeby wykładu.

Indywidualizacja

Indywidualizacja czyli lepsze wykorzystanie talentów. Pomyślmy o zupełnie nowych rozwiązaniach w biznesie i w nauce powstałych dzięki temu, że ktoś dobierał sobie kursy z różnych dziedzin i uzyskiwał w ten sposób niezwykłe połączenie nieznane innym. Potem można tworzyć zespoły stworzone z takich niepowtarzalnych specjalistów gdzie każdy ma zupełnie unikalną wiedzę.

Jaką przewagę mogą uzyskać w ten sposób firmy a nawet społeczeństwa? Wraz z rozwojem nowych technologii powstaną nowe narzędzia np. sztuczna inteligencja przygotuje kurs odpowiadający na konkretne pytanie. Czyli uczeń zapyta o kult zmarłych u Etrusków albo jak złożyć wniosek patentowy i dostanie odpowiedź w postaci kursu.

Dostępność

E-learning może ostatecznie rozwiązać problem dostępności wiedzy dla osób z mniejszych ośrodków czy ubogich regionów lub państw.

Nagle okaże się, że nie trzeba nadrabiać całych dekad opóźnienia, żeby zdobywać wiedzę z krajów rozwiniętych. Poza tym jest to świetna okazja do poznania doświadczeń ekspertów a więc uzbrojenia się w wiedzę, którą normalnie zdobywa się latami.

Dodaj komentarz