Lubię się z Excelem

 

Nazywam się Marcin Mazur – na tym blogu postaram się podzielić moją skromna wiedzą i doświadczeniem w zakresie wykorzystania MS Excel oraz Power BI.

Na co dzień prowadzę usługi konsultingowe dla firm w zakresie wykorzystania excela oraz opracowania dedykowanego rozwiązania automatyzującego ich pracę dzięki czemu uzyskują więcej czasu na realizację

Excelem zacząłem się posługiwać w momencie podjęcia pracy w funduszu  inwestycyjnym typu Private Equity Supernova IDM Fund oraz małym funduszu typu Venture Capital Tech Fund S.A.  przy przygotowywaniu projektów inwestycyjnych oraz transakcji kapitałowych.

W zakres moich obowiązków wchodziło przeprowadzanie due diligence spółki  starającej się pozyskać inwestora oraz analiza przedstawionego przez nią biznes planu będącego częścią propozycji inwestycyjnej. W ramach procesu inwestycyjnego przygotowywałem dokumentację do tego projektu z zaawansowanym modelem biznesowym – umożliwiającym przeprowadzanie koniecznych analiz i symulacji biznesowych.  Takie działania były koniecznie w celu ustalenia opłacalności inwestycji oraz wyszukania błędów i zagrożeń biznesowych nie uwzględnionych  w  przedstawionym modelu biznesowym.
Pewien fragment swojego doświadczenia w zakresie przygotowanie biznes planów oraz prognoz finansowych staram się przedstawić na tej stronie

 

Przy moich działaniach jako przedsiębiorca musiałem podjąć się rozwiązania różnych zadań i realizacji projektów.

Zaprojektowałem oraz wdrożyłem platformę do wymiany walut wyspecjalizowaną w obsłudze B2B doprowadzając ją do prawie 2 500 000 000 zł przychodów. Przy tym projekcie jak i zadaniach musiałem wielokrotnie wykorzystywać excela między innymi :

  • do przygotowania i wdrożenia rozwiązań klasy Business Intelligence operujących na danych gromadzonych w bazie danych postgresql i umożliwiających pełną analizę między innymi transakcji walutowych, 
  • opracowanie wygodnych i automatycznych systemów premiowych i bonusowych dla partnerów, z którymi współpracowałem jak i na zlecenie klientów zewnętrznych,
  • działalność operacyjna bazująca na niskiej marży wymuszała wprowadzenie szeregu procesów automatyzacji obniżających koszty operacyjne spółki, do których wykorzystałem potencjał MS Excel,
  • wykorzystywałem excela do kontroli działań marketingowych przygotowując dashboard kumulujący dane z różnych zbiorów danych takich jak Google analytics, Search Console, Facebook czy Facebook Ads.

 

Nabyłem również pewne doświadczenie w zakresie wdrażania oraz rozwijania narzędzi klasy business intelligence opartych o rozwiązania Microsoft – wykorzystując je na portalu, w którym początkowo było 220 000 użytkowników a obecnie jest 550 000.

Wykorzystując sql query oraz zdolność Excela do łączenia się z bazami danych przygotowałem narzędzia do analiz zachowań oraz potrzeb użytkowników.

Narzędzia te służyły również jako wsparcie procesów sprzedaży usług reklamowych jako dowód  aktywności użytkowników, ale również jako wsparcie dla serwisu e-commerce towarzyszącemu platformie. Wprowadziłem następujące rozwiązania oparte o Excela:

  • prognozowanie trendów popytu i podaży oraz średnich cen skupu i sprzedaży określonego towaru,
  • analizę rynkową określającą jakie grupy docelowe będą zainteresowane określonym towarem,
  • systemu zarządcze stanami magazynowym.

 

Wdrożyłem z sukcesem Power BI wizualizując dane przeze mnie uzyskane

Power BI jest bardzo obiecującą usługą znacznie ułatwiającą prezentację danych, które w wygodny sposób można pokazać na stronie internetowej czy na telefonie komórkowych.

Przygotowanie raportu jest dość proste pod warunkiem prawidłowo przygotowanych danych.

Usługodawca dodatkowo przygotowuje integracje z wieloma providerami usług internetowych.

 

Na podstawie posiadanych danych użytkowników oraz ich historycznych zachowań przygotowałem proste narzędzie BIG DATA, które przewiduje intencję oraz moment zakupowy w ramach jednej branży.

Projekt miał na celu wprowadzenie zupełnie nowej usługi marketingowej łączącej marketing z e-commerce.

Całość miała polegać na szybkim wyselekcjonowaniu pożądanego targetu na podstawie:

  • wieku,
  • płci,
  • miejscowości.

Rozpoznania ich intencji zakupowych dzięki analityce Big Data oraz posegmentowanie ich na określone grupy celem opracowania komunikatu marketingowego.
Następnie dostarczenie im przekazu marketingowego w postaci maila, ale wraz z kuponem rabatowym na przedmiot, który w danym momencie chce kupić lub w bliskiej przyszłości będzie chciał nabyć.

Podejrzewałem że takie rozwiązania mają szansę uratować działania marketingowe oparte o mail, które obecnie stają się coraz bardziej nieskuteczne ze względu na olbrzymią ilość maili jaką otrzymuje posiadacz skrzynki mailowej oraz fatalny przekaz.

 

W moich postach pokażę również jak można automatyzować działania w pracy wykorzystując VBA czy integrując Excela z innymi serwisami.

Jeżeli będziecie zainteresowani razem zbudujemy na przykład CRM w Excelu w 100% dopasowany do Waszych potrzeb a Excel sam będzie wysyłał maile do Waszych kontaktów.

Ta publikacja została opublikowana w katergorii Porady Excel. Możesz dodać ją do ulubionych klikając tutaj.